Gratis workshop online

Lär dig hur du höjer din prestation, passion, självkänsla och mening under de kommande 12 månaderna.

vad är mental träning? hur funkar det?

Vad är mental träning?

Mental träning är den grundläggande mentala process som hjälper dig att nå framgång på alla områden i livet. Det handlar om att lära sig att fokusera och kontrollera dina tankar, känslor och beteenden. I dag är denna träning viktigare än någonsin. Kraven i den moderna världen ökar ständigt, och det blir allt svårare att lyckas utan ordentlig mental träning. I den här artikeln kommer vi att diskutera fördelarna med mental träning och varför du bör överväga att skaffa en mental tränare för att hjälpa dig att nå dina mål.

Innehåll

1. Vad är mental träning och vilka är dess fördelar?

2. Hur kan du börja införliva mental träning i ditt eget liv redan i dag för att få bättre prestationer på alla områden i ditt liv – från arbete till skola till idrott med mera?

3. Vad ska du tänka på när du söker en mental tränare eller coach som kan hjälpa dig att nå dina mål?

4. Hur ser en typisk session med en mental tränare ut och vad ska du förvänta dig under och efter processen?

Vad är mental träning och vilka är dess fördelar?

Mental träning är en strukturerad process vars syfte är att både förbereda dig för, och hjälpa dig under prestationer. Oavsett om det handlar om tävlingar, arbetsintervjuer eller andra vardagliga situationer. Men det slutar inte där, det är mycket mer än så! Nedan listar jag några av de största fördelarna med mental träning:

  • Stärkt självkänsla och självförtroende.
  • Ökad sinnesro.
  • Större lugn och fokus i utmanande situationer.
  • Förbättrad prestationsförmåga.
  • Större medvetenhet över tankar och känslor.
  • Ökad motivation och förmåga att driva sig framåt.
  • Minskad stress, oro och ångest.
  • Mer närvaro
  • Stärkt förmåga att se och känna positiva känslor.
  • Ökat mod och medvetna val.
  • Positiv attityd

Men vad är mental träning, rent praktiskt? Det korta svaret är att det varierar. Men i grunden av den mentala träningen ligger hjärnforskningen och hur vi med neurologins hjälp kan åstadkomma förändringar i hjärnan som leder mer av det du vill ha i ditt liv och mindre av det du inte vill ha.

Hur kan du börja införliva mental träning i ditt eget liv redan i dag.

Det fina med mental träning är att den kan anpassas till vilken livsstil och vilket schema som helst. Nedan ger jag några tips på hur du kan börja:

Börja i liten skala:

Om du är nybörjare på mental träning bör du börja med bara några minuter per dag och gradvis öka längden och frekvensen av din träning när du blir mer bekväm. Min filosofi är lite, men ofta. Då är det enklare att hålla igång träningen.

Hitta en rutin som fungerar för dig:

Vissa människor föredrar att göra sin mentala träning på morgonen, andra på morgonen och kväll, och andra bara på natten. Hitta den tid på dagen som fungerar bäst för dig och håll dig till den! Jag rekommenderar alltid att börja morgonen med 2-3 minuters mental träning. Då väcker du dig till medvetenhet och det är då större sannolikhet att du har med dig ditt lugn över dagen. Vill du ha en enkel morgonrutin så passa på att ladda ner min loggbok helt gratis. Den hittar du här.

Gör det till en vana:

Precis som alla andra färdigheter kräver mental träning övning om du vill se resultat. Gör det till en vana att göra din mentala träning varje dag – eller så ofta som möjligt – och snart kommer du att börja se positiva förändringar i ditt liv. Nyckeln till förändring är att du konsekvent tränar dina tankar genom att rätta till dig själv när tankarna hamnar på “fel” ställe. Då hjälper du din hjärna genom att berätta för den hur den ska göra.

Sätt upp mål:

Ett bra sätt att hålla sig motiverad är att sätta upp mål för dig själv. När du har något specifikt att arbeta mot är du mer benägen att göra den insats som krävs för att lyckas. Min rekommendation är att du dagligen håller koll på dina små rutiner. Till exempel genom en fysisk kalender eller en så kallad Habit tracking app. Se då till att du varje dag måste checka av både när du genomfört din vana och när du inte gjort den.

Skaffa en mental coach!

Om du vill ha ytterligare stöd på din resa till förbättring kan du överväga att skaffa en mental tränare eller coach. De kan ge vägledning, struktur, hålla dig ansvarig för dina mål, och kanske viktigast av allt – både stötta dig emotionellt och synliggöra det som du normalt sett undviker eller blundar för.

Vad ska du tänka på när du söker en mental tränare eller coach som kan hjälpa dig att nå dina mål?

När du letar efter en mental tränare eller coach finns det flera faktorer att ta hänsyn till.

Kvalifikationer och erfarenhet:

Jag kan inte understryka detta tillräckligt. Var noga med att kolla upp bakgrund och utbildning! Eftersom mental tränare och coach inte är en skyddad titel (som t.ex psykologer), så är det otroligt viktigt att du inte blir lurad av ord som “diplomerad” eller “certifierad”. När du ser de orden så bör din första fråga vara “I vad?”. Med andra ord bör du kolla upp utbildningen, undersöka hur lång och omfattande den är, om den verkar vara seriös, professionell och så vidare..

Menar jag då att mentala tränare och coacher utan världens mest omfattande utbildning är helt värdelösa? Nej, absolut inte. Precis som jag inte heller säger att en mental tränare med utbildning garanterat kommer vara det bästa som någonsin hänt dig. Du kan se utbildningen mer som en kvalitetssäkring som ökar sannolikheten att denna personen vet vad den sysslar med.

Syfte:

Vad är syftet med relationen – vad vill du uppnå?

Personkemi:

En funkar inte för alla. Om du inte känner att er personkemi är rätt för dig, leta vidare.

Plats:

Kommer sessionerna att hållas personligen eller online? Om det bara är fysiska samtal, hur kommer det påverka dig när du har mycket att göra eller när du är på annan plats? Det är ingen hemlighet att jag själv tycker att telefon eller videosamtal är mer fördelaktigt för båda parter än vad fysiska samtal är. Fysiska samtal är såklart också bra och framför allt trevligt. Men i min erfarenhet så är det främst oerfarna coacher som är övertygade om “det blir bättre” med fysiska samtal och att samtal inte kan göras digitalt (jag sa samma sak i början av min karriär).

Garantier:

Var har coachen för garantier? Många coacher skulle antagligen tycka att jag är galen när jag skriver om garantier. Går det ens att garantera förändring vid en coachingprocess? För mig är det självklart att coachen ska kunna garantera att det kommer ske förändring (under förutsättningen att du som klient tar ansvar för din del av relationen och processen).

Avgifter:

Här kommer det som för många är den viktigaste frågan – Kostnaden. Vilket såklart är förståeligt, att som klient vill du inte att du ska behöva sälja din njure för att ha råd med din förändring. Men det är just här som de flesta missar en av de viktigaste frågorna av alla. Du får kontakt med coachen, ni pratar om vad du vill uppnå och coachen säger att den kan hjälpa dig med detta. Sen får du höra priset, vilket ofta är per samtal eller per timme. Beroende på om detta då passar din budget eller inte så kör ni igång, eller så letar du kanske vidare.

Kan du gissa vad problemet med detta är?

Först och främst så är detta som att jämföra äpplen och päron. Du kommer för att nå en förändring, ett resultat. Men konversationen handlar till slut om vad coachens tid kostar – snarare än att handla om vad förändringen kostar. Så innan du går till en coach, fundera vad den förändring du är ute efter är värd för dig. Vad är det värt för dig att bli gladare, mer närvarande, prestera bättre, få bättre relationer med andra och dig själv? Vad är det värt idag, om ett år, om tio år? Vad blir möjligt för dig när du har starkare självkänsla och självförtroende?

Sen kan du se dig omkring för att hitta den coach som du tror kommer vara det bästa och mest effektiva stödet på vägen dit.

För några år sen hade jag en kvinna som kom till mig och ville ha coaching. Hon kände att hennes åsikter och ord inte betydde något i sina relationer och att alla trampade på henne. Vi hade ett intro och hennes första kommentar när jag sa vad det kostade var att det var dyrt, och att det minsann kostade en hel del mer än att gå till en terapeut (kan tillägga att jag nästan dubblat mina priser sen dess). Trots detta valde hon att påbörja en process. Vid den tiden körde jag kortare processer så vi bokade in ett par stycken samtal.

Under hennes tid som klient nämnde hon ytterligare ett par gånger att det var dyrt. Tre-fyra samtal in i processen hade vi ett genombrott och jag hörde inte de kommentarerna fler gånger, förutom vid sista samtalet. Men då sa hon att hon hade tyckt det var dyrt, men jämför med vad hon fått ut av våra samtal så var det värt priset många gånger om. Sen berättade hon att den där terapeuten hon tidigare gått till, hade kostat 750 kronor per samtal, en gång i veckan, i fem-sex år. Även om jag räknar bort några veckor per år så låg den notan på mellan 180-216 tusen kronor!

Jag frågade nyfikhet, vad hon fick ut av den processen. Hennes svar?

Det undrar jag med!“.

Hur ser en typisk session med en mental tränare ut och vad ska du förvänta dig under och efter processen?

Inledningsvis bör ni ha ett uppstartssamtal där ni går igenom dina mål och hur er relation ska se ut. Hur resterande samtal går till brukar jag använda 10-80-10 regeln för att förklara. I början av varje samtal kanske ni följer upp vad som hänt sen sist och vilka lärdomar/insikter du plockat upp på vägen. Sen är det viktigt att ni bestämmer er för vad/vilket ämne ni ska jobba med för dagens session (annars är det lätt att det bara blir massor med ord och ämnen som kommer upp, vilket till slut bara lämnar dig förvirrad). Denna delen är den första 10:an (Inledningfasen), som innebär ungefär 10% av samtalstiden.

Sen kommer 80:an (Utforskandefasen) vilket är den största delen av tiden som går åt att ha en nyfiken dialog, utforska, göra eller lära dig nya övningar och så vidare – med syftet att du ska komma vidare/närmare de förändringar du är hos coachen för att få.

Den sista 10:an (Sammanfattningsfasen) handlar om att samla ihop och sammanfatta det som kommit upp under 80:an. Vad har du lärt dig? Vilka nya insikter har du fått? Hur vill du ta detta vidare och vad ska du göra till nästa gång?

Testa på mental träning

Om du är nyfiken på hur du kan börja med mental träning så hittar du fyra förslag nedan:

Loggboken – ett enkelt sätt att öka din glädje och bygga ett positivt mindset i vardagen. Ladda ner den här.

The 5 min Flow – mitt enkla och korta program med fyra av världens mest effektiva övningar inom mental träning, komprimerat till en träningsrutin som tar max fem minuter att genomföra! Du hittar den här.

Gratis webinar – Häng med på mitt webinar som ger dig en introduktion till min grymma metod, The Flow Mindset. Samma metod som jag hjälpa idrottare till att nå prestationer som VM-Guld, EM-Guld, SM-Guld och historiska rekord! Klicka här.

Boka ett samtal – Ta reda på hur jag kan hjälpa dig göra stora förändringar inom de närmsta 12 månaderna. Boka samtal här.

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Dela
Dela på email
Email
Dela på pinterest
PinIt
Dela på pocket
Pocket

Om författaren

Tommy Davidovic
Tommy Davidovic

Cert. Coach (CPCC, PCC, CTPC) & Mental Tränare. Jag hjälper presterare inom idrott, karriär och livet att maxa sin framgång och må bra under tiden.

Loggboken

3-minutersövningen som ökar din mentala styrka

50% Färdig

Öka din mentala styrka med denna enkla 3-minutersövning.

Fyll i formuläret för att ladda ner loggboken. Denna enkla övning kommer på sikt att göra dig snällare mot dig själv och mer positiv genom att du förändrar strukturen i din hjärna!

*Vi hatar spam och kommer hålla dina uppgifter trygga.