MENTAL TRÄNING

MENTAL TRÄNING

Är fysisk träning det enda du gör för att bli bättre i din idrott? Hur lär du dig att kunna maximera din prestation eller till och med kunna prestera på en jämn nivå? Då är det dags för dig att fundera på att skaffa dig en mental tränare som kan coacha dig och ge dig den mest effektiva mentala träningen som finns.

Tommys erfarenhet inom idrott kommer först som tennisspelare och senare som elitbasketspelare och tränare. Som aktiv idrottare kämpade han mycket med den mentala delen. Allt från att kunna hålla jämn nivå, hantera nervositet och besvikelsen efter en sämre prestation. Hans verktyg och metoder är skapade för att du ska kunna känna en positiv skillnad i den mentala träningen redan imorgon, samt på sikt kunna utnyttja hela din potential! Inga långtråkiga övningar som kräver att du ligger i sängen i långa perioder och spänner olika kroppsdelar. Tommys enkla och praktiska approach har hjälpt idrottare och lag till EM-Guld och historiska bedrifter.

Tommy är idag mental tränare för alla elever på Sundsgymnasiet inom Golf och Ridsport samt mental tränare på
IFC- Idrottsfysiologiskt center i Skurup. Utöver detta jobbar han med idrottare inom mental träning över hela Skandinavien, allt från idrottare på elitnivå till ungdomar ner i tioårsåldern. Tommy finns tillgänglig för mental träning både individuellt i grupp i hela Sverige, med bas i Malmö går det att boka mental träning på plats eller online. Boka en kostnadsfri konsultation för dig, ditt lag eller din förening redan idag för att se vilket upplägg som kan passa er bäst!

INDIVIDUELLA PROGRAM

QUICK

Detta är för dig som vill komma igång och sedan ta ett större ansvar på egen hand. Här ingår ett startsamtal på 60 minuter och därefter 3 uppföljande samtal på 50 minuter. Under startsamtalet får du ditt individuellt anpassade mentala träningsprogram. Under uppföljningarna görs eventuella korrigeringar av det mentala träningsprogrammet samtidigt som du får även möjlighet att bli coachad på dina utmaningar.

GROW

För dig som vill bygga en grund, kanske står du inför en satsning, kanske har du tappat motivationen, kanske behöver du komma tillbaka efter en svacka eller så är det något helt annat. Oavsett vad, så vill du börja på rätt sätt. Du startar med ett kartläggande samtal på två timmar för att utforska vad du behöver jobba på, sen sätts målen för säsongen och slutligen får du ditt eget individuella mentala träningsprogram, och därefter har du 5 uppföljande samtal á 50 minuter där ditt träningsprogram följs upp och korrigeras vid behov samtidigt som du även får möjlighet att bli coachad på dina utmaningar.

FLOW

För dig som vill ha det bästa. Du kanske är på elitnivå inom din idrott, eller så har du ambitionen att komma dit. Oavsett vad, så vill du ha det mest omfattande programmet och stödet som du kan få. Du startar med ett kartläggande samtal på två timmar för att utforska vad du behöver jobba på, sen sätts målen för säsongen och slutligen får du ditt eget individuella mentala träningsprogram, och därefter har du 8 uppföljande samtal á 50 minuter där ditt träningsprogram följs upp och korrigeras vid behov samtidigt som du även får möjlighet att bli coachad på dina utmaningar. Utöver dina samtal ingår även kortare samtal vid behov, till exempel innan eller efter tävling.

Vad är mental träning?
Mental träning och mental coaching är en term som används för att beskriva konsulter som arbetar med att utveckla de mentala och psykologiska delarna av att uppnå prestation och toppresultat. Detta kan vara på fotbollsplanen, på scenen, i klassrummet, på arbetsplatsen etc. Att nå topprestation kan vara komplext och kräver att individen kan kombinera en unik kombination av fysiska, tekniska, taktiska och psykologiska färdigheter och inte sällan använder idrottare en mental tränare för att skapa en rutin för sin mentala träning. En mental tränare är en expert på de prestationspsykologiska delarna av detta och förstår hur en individs övertygelser, föreställningar, inre bilder/dialog samt känslor påverkar prestationen.

En mental tränare använder denna kunskapen för att hjälpa sina klienter utveckla sin förmåga att bli fokuserad, bestämd, självsäker och motiverad i alla stunder som kräver det. För att träna upp dessa psykologiska färdigheter måste man ha ett systematiskt mentalt träningsprogram som är gjort för att bygga upp individens förmåga att uppnå sina mål, även vid svårigheter och oförutsedda motgångar.

Mental träning handlar alltså om att identifiera de faktorer som hindrar prestation och samtidigt förbättra individens attityder och mentala färdigheter så att en mer hälsosam och positiv filosofi kan anammas. Det är dock viktigt att förstå att detta inte bara kräver en bra mental tränare utan också att en själv tränar kontinuerligt på att bli bättre i det mentala, både på plan och utanför. Faktorer som ofta hindrar individer att prestera är höga förväntningar, perfektionism, rädsla för misslyckande, brist på kontroll över känslor samt svårigheter att koncentrera/fokusera. Dessa är alla saker som en mental tränare kan hjälpa till med.
Mental träning och forskning

Det finns övertygande forskning kring mental träning och dess effekter. Det har visat sig att mental träning hjälper för att förbättra färdigheter så som fokus och koncentration, motivation och engagemang samt självförtroende. Forskning inom mental träning har även identifierat ett antal psykologiska färdigheter som är viktiga för mänsklig prestation och bedrift; motivation, visualisering, emotionell kontroll, tankekontroll, mental förberedelse och teambuilding. Inom mental träning och för en mental tränare är dessa områden hörnstenar. 

Forskning har även visat att det generellt sett, bland olympiska och professionella idrottare som vinner medaljer och får mest betalt i jämförelse med sina jämlikar, har bättre utvecklade psykologiska färdigheter än mindre framgångsrika idrottare. Hur många av dessa tror du sysslar med mental träning? Oavsett om det är med hjälp av en mental tränare eller inte. Vidare visar forskningen inom mental träning också att väl utvecklade psykologiska färdigheter associeras med högre tillfredsställelse i prestationer samt mentalt välbefinnande. Dessa fynd inom mental träning antyder att psykologiska färdigheter är viktiga för att göra det möjligt för individer att skjuta på personliga gränser och hantera de mörka perioderna av fysisk trötthet och mental frustration i strävan efter personlig framgång, både inom idrotten och utanför.

Hur funkar mental träning?

Varje individ har inom sig förmågan att vara mentalt stark och kunna prestera konsekvent, även under de allra svåraste förhållandena. Kirurger, astronauter, chefer och idrottare är några exempel på människor som brukar ta hjälp av en mental tränare för att kunna hålla sig i mental toppform. Det går även att göra en hel del på egen hand, men en mental tränare kan hjälpa till att både snabba på processen och hålla kvalitén på den mentala träningen hög.

Mental styrka är minst lika viktig som fysisk styrka när man tränar för en idrott. Några frågor man kan ställa sig själv innan man tar beslutet att anlita en mental tränare är följande:

  • Har du svårigheter med att hålla dig motiverad?
  • Kämpar du med din självsäkerhet eller tro på dig själv?
  • Tycker du det är jobbigt att hantera press och stress?
  • Har du svårt att hålla dig fokuserad eller att hantera distraktioner?
  • Önskar du att du kunde prestera bättre och mer konsekvent?
  • Har du svårt att hantera när du inte presterar?
  • Har du en stark inre kritiker som håller dig tillbaka?
  • Kan du älta dåliga resultat under lång tid efter?
Fördelarna med att anlita en mental tränare?

Vad är då fördelarna med att anlita en mental tränare? Varför ska du ens börja med mental träning? Fler och fler inser fördelarna med att göra mental träning till en naturlig del av idrottsträningen, ofta görs detta med hjälp av en mental tränare. Idrotter som t.ex. fotboll, tennis, basket, golf, karate, MMA m.m. har insett hur viktig mental träning är för prestationen. Ofta ser man till och med att många lag och idrottare har med sina mentala tränare på sina tävlingar som stöd och hjälp för att vara så förberedd som möjligt. 

Fördelarna med att anlita en mental tränare och börja med mental träning är många. Nedan följer ett par exempel på saker som mental träning kan hjälpa dig med:

  • Mental träning hjälper dig ta fram ditt oupptäckta potential.
  • Mental träning hjälper dig fokusera dina tankar och handlingar mot dina drömmar, mål och uppgifter.
  • Med mental träning kan du träna fram en bra balans mellan kropp och sinne.
  • Mental träning hjälper dig att bli mer självsäker.
  • Mental träning kan hjälpa dig få högre självkänsla.
  • En mental tränare kan hjälpa dig ta din prestation till nästa nivå.
  • Mental träning hjälper dig vara ditt bästa du när det verkligen behövs.
  • Mental träning hjälper dig inte bara inom idrotten, utan i alla delar av ditt liv.