Gratis workshop online

Lär dig hur du höjer din prestation, passion, självkänsla och mening under de kommande 12 månaderna.

stresshantering

Stresshantering

Känner du dig ofta stressad och orolig? Stress är en naturlig del av livet som du behöver lära dig att hantera på bästa möjliga vis för att kunna må bra och undvika stressrelaterade sjukdomar. I den här artikeln berättar jag mer om vad stress är, och ger tips och övningar på hur du kan minska stress.

Vad är stress?

En stressreaktion kan startas av många olika anledningar. Det kan vara att du känner att du har för mycket att göra, har satt en enorm press på dig själv att prestera eller något så enkelt som att hinna i tid till ett möte. När du blir stressad startar ditt autonoma nervsystem som påverkar till exempel andning, hjärtslag, blodtryck och matsmältning. Detta kan vara obehagligt men det är inget som är farligt. Stress är dock inte bara dåligt utan kan också ge positiva effekter. Ska du till exempel vara med i en tävling eller hålla ett föredrag kan stress ge dig den sista pushen som behövs för att prestera extra bra.

Hur hanterar man stress?

Att kunna hantera stress på jobbet och i privatlivet är viktigt för att hitt en bra balans i livet. Så hur hanterar man stress? Stresshantering handlar om att lära känna dig själv och ta till övningar, tips och trix för att förebygga för mycket stress som kan leda till sjukdomar

Hantera stress tips

Här kommer några tips på hur du kan minska stress och hur du kan tänka för att hantera stress på ett effektivt sätt:

Hitta balansen – Att försöka hitta en balans mellan familj, arbete och fritid kan vara otroligt svårt men det är också en viktig del av stresshantering. Ett tips är att vara noga med att skilja på arbete och fritid. Lämna datorn på jobbet när du går hem och låt sakerna som kan vänta till morgondagens arbetsdag faktiskt få vänta tills imorgon.

Prioritera! – Skriv upp allt du har att göra som du stressar över och börja prioritera. Vad är viktigast och det du bör börja med? Finns det kanske något du kan delegera bort? Stresshantering kan kännas lite enklare när du fått full koll på exakt vad du har att göra och sätter upp en plan för hur du ska ta dig an det.

Kom ihåg återhämtning – Kroppen och hjärnan behöver återhämtning för att bättre kunna hantera stress. Se till att sova minst 7 timmar per natt och ta flera pauser under arbetsdagen.

Motionera mera – Det är väl känt att motion ger både mer ork och bättre kondition, vilket i sin tur dessutom kan bidra till att minska stress. Ta vara på vardagsmotionen genom att du exempelvis går eller cyklar till jobbet.

Hitta glädjen i att hantera stress – Ju bättre du lär dig knepen bakom effektiv stresshantering desto mindre stressad kommer du att känna dig. Det kommer göra dig både mer glad och motiverad!

Hantera stress övningar

Det finns mängder med övningar för stresshantering. Till exempel är mindfulness en effektiv teknik för att hantera stress och minska oro där du flyttar uppmärksamheten till något annat än det som stressar dig. Här går jag igenom några hantera stress-övningar som du kan göra själv:

1. Övning för närvaro

Att vara helt närvarande i nuet är inte alltid lätt. En enkel övning du kan göra är att äta ett äpple och helt fokusera på det som sker i stunden just nu. Håll äpplet i handen och ta in dess färg, form och doft. Ta sakta ett bett och fundera över hur äpplet känns i munnen och vilka smaker du upplever.

2. Andningsövningar

Andningsövningar är en välkänd metod för stresshantering. Med fokus på din andning stannar du upp och kan återfå ditt lugn vilket kan vara viktigt i väldigt stressade situationer. Sätt dig med rak rygg, flytta din uppmärksamhet till din andning och lyssna på dina andetag. Använd 6-2-7 regeln när du andas. Alltså 6 sek inandning, 2 sek håll andan och 7 sek utandning. Andas långt nere i magen och låt axlarna slappna av. Genom att följa denna tekniken kommer du snabbt känna dig lugnare samtidigt som du faktiskt detoxar din stress ut ur kroppen.

3. Avslappningsövning

En sista övning för att hantera stress är en avslappningsövning. Lägg dig ner, blunda och ta djupa andetag. Slappna av för varje utandning och fokusera på hur din mage rör sig när du andas. Flytta sedan fokus vidare och känn av resten av din kropp del för del. Här tränar du din förmåga att flytta ditt fokus samtidigt som du är närvarande, vilket har en positiv påverkar på din hjärna då den slutar tillverka stresshormonet kortisol under tiden du gör övningen.

Stresshantering med Tommy

Har du svårt att hitta din balans i livet? Jag har stor erfarenhet av stresshantering och kan med min metod The Flow Mindset hjälpa dig att hitta kraft, energi och balans för att kunna njuta ännu mer av livet. Tillsammans ser vi till att inga utmaningar är för stora och att du ska få de verktyg du behöver för att kunna vara i nuet. Genom att minska stress och lära dig hantera stress på jobbet och i privatlivet kan du hitta ditt Flow i livet. Därifrån är du ostoppbar och kan leva ett liv fyllt med mening, lycka och en högre nivå av framgång!

Gratis snabbkurs i The Flow Mindset

Är du redo att förändra ditt liv och lära dig allt om stresshantering? Ta min korta webbkurs som introducerar dig till The Flow Mindset! Denna workshop är helt gratis och ger dig både insikterna och verktygen som du kan använda för att starta din förändring idag. Klicka på länken nedan för att komma till webinariet!

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Dela
Dela på email
Email
Dela på pinterest
PinIt
Dela på pocket
Pocket

Om författaren

Tommy Davidovic
Tommy Davidovic

Cert. Coach (CPCC, PCC, CTPC) & Mental Tränare. Jag hjälper presterare inom idrott, karriär och livet att maxa sin framgång och må bra under tiden.

Loggboken

3-minutersövningen som ökar din mentala styrka

50% Färdig

Öka din mentala styrka med denna enkla 3-minutersövning.

Fyll i formuläret för att ladda ner loggboken. Denna enkla övning kommer på sikt att göra dig snällare mot dig själv och mer positiv genom att du förändrar strukturen i din hjärna!

*Vi hatar spam och kommer hålla dina uppgifter trygga.